Nog 3 dagen! - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Debbie Elden - WaarBenJij.nu Nog 3 dagen! - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Debbie Elden - WaarBenJij.nu

Nog 3 dagen!

Door: Debbie van Elden

Blijf op de hoogte en volg Debbie

06 Januari 2015 | Nederland, Leeuwarden

Eind jaar 1 kwam ik met het idee om naar het buitenland toe te gaan. Nieuwe ideeën opdoen in een ander land met andere gewoontes en ander onderwijs. Maar welk land was nou het meest geschikt? Suriname was het eerste land wat me te binnen schoot. Een heel ander land dan Nederland maar wel met dezelfde taal (in sommige gevallen dan). Maar wat zou ik daar later aan hebben? Hoe sluit dat aan bij mijn opleiding... Een ander land dan maar, eentje die aansluit bij wat ik doe op de PABO. Na een les van de drietalige stroom (Engels, Fries, Nederlands) begon het me opeens te dagen. Een Engelstalig land, dat zou mijn bestemming gaan worden. Eerst leek Nieuw Zeeland mij wel een hele uitdaging, maar kijkend naar de kosten ben ik daar al snel van afgestapt. Na een gesprek met mijn buitenland coördinator (die het eigenlijk allemaal veel te gevaarlijk vond...) en met het buitenland stagebureau kwam ik op het idee om naar Noord Ierland toe te gaan, om precies te zijn: Belfast! Als ik dit zelf allemaal zou regelen met wat hulp van de buitenland dames, dan ging de opleiding er wel mee akkoord. Natuurlijk had ik zelf ook wel een paar eisen voor mezelf gesteld voordat ik weg mocht. Dit betekende dat ik minimaal twee thema's af moest hebben en geen herkansingen van de eerste periode meer open had staan. De tentamenweek van periode één was mijn eerste hindernis. Ik weet niet meer waar ik met mijn hoofd was (waarschijnlijk bij die andere vijf hindernissen die ik nog te gaan had) maar in ieder geval niet bij mijn toetsen. Mijn coach drukte me voor één van de toetsen ook nog even op het hart dat ik geen onvoldoendes mocht halen. Gelukkig zorgde dat absoluut niet voor meer druk uiteraard. De weken waarop ik op mijn cijfers moest wachten duurde verschrikkelijk lang. Maar na twee weken ontving ik de verlossende mailtjes, ja hoor, ik had beide tentamens gehaald. Ondertussen was ik druk aan de slag met mijn verslagen voor: Taal, rekenen, fries en natuur/techniek/gezond en redzaam gedrag. Alle lessen waren gegeven, ik had de bewijzen, alleen moest het allemaal nog even op papier. Kom op Debbie! Als je twee van de drie periodes niet af hebt voordat je wil vertrekken dat vertrek je helemaal niet! Een week lang heb ik elke dag met mijn laptop op schoot gezeten en me afgesloten voor de buitenwereld. Die verslagen moesten af! Gelukkig hoefde ik ze niet meer te verbeteren na het opsturen want ze werden in één keer goedgekeurd. Top! Dat gaf zeker een boost voor het tweede thema. Enthousiast ging ik aan de slag met het geven van de lessen voor het tweede thema. Hierbij ging het meer om de creatieve vakken: Muziek, drama en dans, Engels (over het algemeen niet zo creatief) en jeugdliteratuur. Ik begon met dit thema rond het midden van november. Eerst gingen we met de hele pabo 2e jaars club naar Orvelte om daar wat natuur en cultuur te snuiven. Na vier vermoeiende dagen wat leek op een volwassen schoolreisje kon ik beginnen aan mijn volgende hindernissen. De lessen drama en muziek. Ik vind muziek heel leuk, net als drama maar daar les in geven is niet alledaagse kost. Maar voor alles moet er een eerste keer zijn. Twee weken later zou ik immers mee doen met het sinterklaassprookje. Hoe moeilijk kan het zijn? De eerste drama les was een succes! De kinderen waren enthousiast, ze luisterden en deden leuk mee. Met goede moed begon ik dus aan de tweede les over sprookjes, want sprookjes kent iedereen... Toch? Helaas, hier had ik me gigantisch in vergist. Maar beide lessen waren gegeven en dat was weer een leermomentje. De planning was om alle lessen voor de week van het sinterklaassprookje gegeven te hebben. Na een paar extra stagedagen was me dat in ieder geval gelukt. Nu alleen de verslagen nog, die konden mooi buiten de voorstellingen van het sprookje om. Ik had er zo snel niet bij stil gestaan dat het sprookje best vermoeiend is! Er is dus niks van de verslagen terecht gekomen. Maar ze moesten hoe dan ook in de week van sinterklaas af. Een heel weekend en week lang niks anders dan verslagen. Eindelijk alle verslagen klaar! Alleen mijn assessment nog en dan ben ik helemaal klaar om te gaan. Helaas verliep mijn 1e assessment niet foutloos en moest ik nog een keer. Alle papieren waren al geregeld, nog even naar de gemeente voor mijn verklaring voor goed gedrag en dan is alles geregeld! Vandaag mijn herkansing gehad voor mijn assessment en ook die heb ik in de pocket! Nog drie dagen en dan vlieg ik voor vijf maanden naar Noord Ierland. Nog drie dagen en dan is de omgeving, zijn de mensen en de school waar ik naartoe ga allemaal anders.

Enkele mensen hebben me gevraagd of ik een blog bij zou gaan houden terwijl ik in Belfast zit. Ik heb even getwijfeld, maar hier is die dan. Mijn eerste misschien iets te lange verhaal. Moge er nog vele volgen!

  • 06 Januari 2015 - 16:01

    Evie:

    Jeej leuk dat je een blog bijhoudt! Ik ga je zeker volgen!

  • 06 Januari 2015 - 16:43

    Els:

    Fantastisch! Gefeliciteerd met het behalen van je assessment. Ik ga je zeker volgen. Wel lekker veel vertellen hoor.;)

  • 06 Januari 2015 - 17:13

    Sierra:

    Topper! Gaan er wat moois van maken samen ;)

  • 06 Januari 2015 - 17:33

    Anneke:

    Het begin is er lieverd, heeeeel veel succes!!

    Dikke kus,
    Anneke en Gerrit

  • 06 Januari 2015 - 17:35

    Ria:

    Leuk dat je toch een blog bent begonnen! Kunnen we mooi volgen wat je allemaal meemaakt daar! Geniet ervan!

  • 06 Januari 2015 - 19:11

    Yffie:

    Debbie, heel veel succes en een fijne tijd in Belfast

  • 06 Januari 2015 - 19:11

    Henk:

    Nou dat wordt dan iedere dag even op deze site kijken wat je die dag beleefd hebt!

  • 06 Januari 2015 - 20:59

    Marloes:

    Leuk zus, en heel knap! Veel plezier! Kus

  • 06 Januari 2015 - 21:18

    Fred:

    Schrijf maar lekker door dan zijn we er allemaal een beetje bij!

  • 07 Januari 2015 - 20:40

    Judith :

    succes en heel veel plezier, geniet van de aankomende vijf maanden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Vanwege stage en studie voor vijf maanden naar Belfast! We gaan zien hoe het wordt en hoe ik weer terug kom na die vijf maanden.

Actief sinds 26 Dec. 2014
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 6720

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 22 Mei 2015

Studeren en stage lopen in Belfast!

Landen bezocht: