Het drukke april - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Debbie Elden - WaarBenJij.nu Het drukke april - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Debbie Elden - WaarBenJij.nu

Het drukke april

Door: Debbie van Elden

Blijf op de hoogte en volg Debbie

29 April 2015 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Het heeft even geduurd maar hier is er dan weer eentje. Afgelopen weken zijn erg druk geweest. Dan zou je misschien denken voornamelijk druk op de university... Maar helaas. Ik had het voornamelijk druk met Nick en mijn ouders ontvangen want we hadden namelijk drie weken vakantie. Daarnaast heb ik ook nog schoolwerk vanuit Nederland en ik kan met trots zeggen dat dat op één verslag na allemaal af is. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo boeiend.

De laatste keer dat ik iets had geschreven, gingen over mijn laatste stage dagen en de paasdagen die voor de deur stonden. En misschien denk je op dit moment godallemachtig gaan we het nu nog eens over pasen hebben, dat is toch alweer veel te lang geleden? Nou het is het noemen wel waard want het was een bijzondere gebeurtenis. De christelijke mensen hier doen aan 40 dagen vasten voor de pasen. Dit is afgeleidt van het 40 dagen lijden van Jezus, die in erbarmelijke omstandigheden zich een weg heeft geploeterd door de woestijn (ik heb geen flauw idee of dit in de woestijn was en in welke omstandigheden, maar lijden deed hij sowieso!) Het offer wat Jezus toen heeft gebracht voor de mensheid dat moest hier uiteraard ook ervaren worden, vonden onder andere een hoop Noord Ieren. Dus bedachte ze voor zichzelf een uitdaging. Een uitdaging die ze 40 dagen lang vol moesten houden zodat ze ongeveer het zelfde zouden ervaren als die arme man in de woestijn. Ze hebben hun best gedaan om het moeilijkste uit te zoeken voor zichzelf en verschillende dingen overwogen. 40 dagen op water en brood, 40 dagen geen telefoon, laptop of internet, 40 dagen zonder schoenen en je niet kunnen wassen (Dit werd niet gekozen vanwege de welzijn van de mensen om hen heen, goddank! (om even in de godsdienstige sferen te blijven)). Nee ze kozen voor... 40 dagen zonder CHOCOLA! Want dat is wel zo ondragelijk, dat is de manier om te ervaren wat Jezus doormaakte. Sommige deden er nog een tandje bij en stopte met chocola en met alcohol. Dus... Na 40 dagen leidende mensen om me heen was het dan eindelijk tijd voor hun verlossing. Op paasnacht mochten ze zichzelf namelijk weer helemaal vol vreten en drinken met de afgezworen producten. Kinderen kwamen 1e paasdag voorbij met manden vol met chocolade en dat was niet om uit te delen. Elk kind krijgt een mand vol met joekelige eieren, chocolade repen, paashazen, kippen en gevulde choco eieren. Wat je maar kan bedenken van chocola droegen die kinderen mee in hun mandje. Omdat de IRA 100 geleden is opgericht werd de stoet van vrolijke kinderen en meer dan 5 fanfares geleid door een groep IRA militairen. Deze waren gekleed in legerkostuum met zwarte sjaals voor hun mond en zwarte zonnebrillen. Dit was niet het enige, in hun handen hadden ze kalasjnikovs waar je u tegen zei. Dit was niet bepaald een prettige aanblik en je was blij als ze je gepasseerd waren zonder dat ze iemand overhoop hadden geknald. Deze optocht duurde een paar minuten en aangezien ik te laat was en alleen het laatste stukje heb kunnen aanschouwen hing er een klein donderwolkje boven mijn hoofd. De rest van de dag heb ik daarom lekker, niet geheel in mijn eentje namelijk samen met mijn schoolwerk doorgebracht. De volgende dag zou Nick namelijk komen en ik moest nog een paar dingen afmaken voordat hij kwam. De volgende paasdag was weer anders. Het begon met een optocht door het centrum van de protestanten paramilitairen. Net als de vorige dag bij de IRA kwamen zij door de straten, zwaarbewapend en onherkenbaar. Het leek wel alsof ze beide even moesten laten zien wie ze waren en de IRA deed dat alleen in de katholieke wijken en de protestanten midden in het centrum van de stad. Beetje vreemd. Gelukkig was er een groot festival in de stad die een paar dagen duurde met een enorm, groot, best wel griezelig konijn/haas ding op stelten (hierdoor vergat je de paramilitairen direct weer). Dit konijn leek op het konijn van Alice in Wonderland met zijn klokje. Nick was inmiddels aangekomen en vond het een top entertainer, met gevatte grapjes. Helaas snapten de kinderen van vier die verkleed waren als verschillende superhelden niet precies waar dat vreemde konijn het over had... Maar goed, het was een bijzonder gezicht. Na het konijn te hebben bewonderd kwamen er twee mannen aan verkleed als oude vrouwtjes op een segway. Deze was vermomd als koffertje waar ze nep benen aan vast hadden gemaakt, waardoor het eruit zag alsof ze er op zaten. Ze deden een show en vermaakte het publiek. Erg leuk! Pasen is hier dus enorm! Een hele happening voor volwassenen die bezig zijn met lijden en tijdens de paasdagen weer helemaal los mogen gaan en voor de kinderen met alle georganiseerde evenementen. Na de paasdagen was het tijd voor de roadtrip samen met de rest van het huis. Drie prachtige dagen langs de Noordkust is zeker de moeite waard! Uiteraard hebben we alle game of thrones locaties bezocht en genoten van het Noord Ierse landschap. Na een week samen met Nick werd het weer tijd voor het gewone leven. Een week later stonden mijn ouders alweer op de stoep en na een week met heel veel uitstapjes moest ik ook hun gisteravond weer gedag zeggen. Het idee dat ik precies vandaag over drie weken weer thuis ben is nog steeds een beetje onwerkelijk, maar wel een heerlijk idee. Maandag eerst nog even voor 5 dagen naar Schotland en dan is het aftellen geblazen. Dan is het nog maar 1,5 weken en dan gaat het hard. Tot snel!

• 29 April 2015 - 19:29

Els:

nou, nou, wij worden wel heel snel besproken. Verdorie, je moffelt ons er tussen door.
    Het was een fantastisch interessante week en we hebben heel erg genoten.

Tags: Reizen