The .itches of Belfast - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Debbie Elden - WaarBenJij.nu The .itches of Belfast - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Debbie Elden - WaarBenJij.nu

The .itches of Belfast

Door: Debbie van Elden

Blijf op de hoogte en volg Debbie

19 Januari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Als je weg gaat lijkt alles rozengeur en maneschijn. Ook al zit het inpakken van je koffer dan misschien tegen of de vlucht er naar toe. Maar als je er eenmaal bent, dan heb je het gevoel dat er niks meer mis kan gaan. Je bent veilig op de plek van bestemming aangekomen en met je huisgenoten lijkt het goed te klikken. Het eerste weekend kook je gezellig samen, je hebt bijzondere gesprekken en je leert weer nieuwe dingen van elkaar. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik sociaal niet altijd erg handig ben met nieuwe mensen. Ik flap er weleens iets uit waar ik later dan van denk: Mhhh, was dat wel handig? (soms denk ik dat ook niet... oeps) En na een week met meer dan één a twee mensen op mijn nek, word ik soms een beetje.... hoe gaan we het eens noemen... kriebelig, chagrijnig, geïrriteerd? Maar goed dat weet ik, in de meeste gevallen ken ik mezelf, en dat was ook één van de dingen waar ik goed op moest letten. Maar bij deze ervaring zou ik in huis zitten met meer dan één a twee mensen dus dat zou een lastige opgave worden. En na inderdaad 10 dagen moet ik zeggen dat het behoorlijk lastig is. Samenwonen met (eigenlijk wel) vier hele verschillende onbekende mensen in huis is een hele opgave. Hoe ontzettend gezellig onze Erasmus ervaring is begonnen zo dramatisch is het de afgelopen dagen geweest. Op dit moment is de rust weer een beetje aan het wederkeren en kan mijn lichaam ook weer een beetje rust vinden. Op dit moment heb ik stijve spieren, een enorm zwaar hoofd en al vier dagen een vreselijk irritant trillend ooglid. Nou mensen... normaal zie je dat niet bij anderen, bij mij dus wel! En dit heeft allemaal te maken met stress. Ik zal jullie niet langer in spanning laten, jullie willen natuurlijk allemaal weten wat er is gebeurd. Nou dat is een super lang verhaal. Maar om een lang verhaal kort te maken, het klikte toch niet zo heel goed met de mannelijke bewoners in dit huis. Mensen die mij al langer kennen dan vandaag weten dat het lastig is om mij mee te krijgen naar een bar, pub of iets anders dergelijks. De eerste week hadden mijn vrouwelijke huisgenoten en ik dus ook besloten om het lekker rustig aan te doen en eens in een pub te gaan kijken wanneer wij zin zouden hebben. Dit werd helaas niet op prijs gesteld door de andere twee huurders. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij helemaal niks leuks hebben gedaan (lees mijn blogs maar eens na), maar inderdaad de pub is nog niet voorbij gekomen. Na een meningsverschil en een paar gesprekken thuis en op school, is vandaag al één van de mannen verhuisd en regelt de ander ook een ander onderkomen. En eigenlijk vind ik het heel jammer dat het zo is gegaan, maar misschien wel het beste, je hoopt natuurlijk dat het klikt, dat je het kan vinden met je huisgenoten maar de realiteit is dat je het niet altijd met iedereen kan vinden. Gelukkig zit ik nu nog wel in huis met twee schatten van meiden en hebben we hele lieve medestudenten in het huis op de hoek zitten, dus dat komt wel goed. Alleen helaas, voelen wij ons nu met zijn drieën wel een beetje: The Bitches of Belfast.

Ondanks alle troubles in paradise hebben we ook hele leuke dingen gedaan! We hebben namelijk met zijn drieën een lijst gemaakt met alle plekken die we graag willen bezoeken hier in Belfast of in Noord Ierland. Gisteren zijn we door de stad gaan wandelen op zoek naar één van de oudste markten in Belfast. De markt heet: De st. Georges market en is elke vrijdag, zaterdag en zondag. Hier heb ik samen met de andere ladies de lekkerste cupcake aller tijden gegeten! Namelijk een Banoffee cupcakeje. Dit is een cupcakeje met banaan en karamel. Zo verschrikkelijk slecht, maar echt heel erg lekker! Maar na één zo'n cupcake heb je voor de rest van de dag een sugarrush en absoluut geen honger meer. Dus na het bekijken van de markt besloten we om naar de Queens university toe te lopen en daar het Ulster museum te bekijken en de botanicalgarden. Maar ook hier is het gewoon januari, koud, rond het vriespunt oftewel winter. En in de winter valt een botanische tuin nogal tegen. Dus die hadden we redelijk snel gezien. Het ulster museum laat een stuk geschiedenis zien van Noord Ierland. Prachtig museum die je echt een keer gezien moet hebben als je hier bent en vooral als je niet zoveel te besteden hebt, het is namelijk GRATIS! Wat wel even leuk is om te vertellen is dat de mensen hier allemaal zeer fantasierijk zijn. Ze geloven allemaal nog in mythes en verhalen over elfjes, reuzen, kabouters enz. In elke winkel kun je wel een boek vinden over de sprookjes en legendes die zich afspelen in Noord Ierland. Uiteraard kon in zo'n prachtig boek niet laten liggen dus heb ik nu een kinderboek met alle sprookjes en legendes van Noord Ierland. Wat mij direct opviel tijdens het lezen was dat alle verhalen nog al bloederig aflopen. In Nederland zouden we de verhalen niet bepaald pedagogisch verantwoord vinden. Maar ondanks de gruwelijke verhalen die hun ooit zijn verteld zijn de mensen hier heel erg sociaal en vriendelijk en behulpzaam. Daar kunnen we in Nederland nog een puntje aan zuigen.

Om even terug te komen op die lijst met plekken. Woensdag gaan we op een fieldtrip met een leerkracht om de omgeving te verkennen, volgens mij gaan we donderdag ook weg om iets te bezoeken en dinsdag middag ga ik samen met 4 andere studenten Art les geven op een basisschool. Daar krijg ik mijn eigen groep en gaan we hopelijk gezellig knutselen. Ik hou jullie op de hoogte van al mijn belevenissen en alle plekken die ik al heb bezocht.

  • 20 Januari 2015 - 08:10

    Oma:

    Mogge Debbie,

    Je hele relaas goed gelezen en ik denk dat er nog veel op je weg komt wat je zal tegenstaan, en waarom...omdat jij niet wijkt van een mening waar anderen heel anders tegen aan kijken, een beetje flexibeler[schrijf ik dat goed] zou geen kwaad kunnen.

    Je doet het misschien onbewust, maar toch...

    Je bent geen makkelijke tante, maar je Oma houdt zielsveel van je hoor, echt.
    Dat verandert niet, het valt ook niet mee tussen anderen te zitten die je nu nog nauwelijks kent ook, het moet allemaal wennen.

    Ik weet het uit mijn marinetijd, precies hetzelfde, je denkt dat iedereen is zoals je zelf bent, maar dat is een misvatting. Nee dus.

    Een ding weet ik zeker, jij komt er wel !!

    Nog een paar weken en dan zie je je ouders aankomen, geeft houvast.

    Oma stuurt je geld op,voor je verjaardag, koop iets leuks.
    Ik zit in alle vroegte, verplicht, te wachten op de prikster.
    Het is weer zo laat.

    Ik sta dan al om half zeven op en dan komen ze om negen uur, ook niets aan te doen.
    Ze komen aan huis, dus ...

    Wens je alle goeds toe vanuit Nederland waar hier gisteren ook een paar vlokken sneeuw viel.
    Nu weer weg, even boven nul blijft de boel niet liggen.

    Tot horens Debbie, ik blijf uitkijken naar je verslagen.

    Veel liefs van je Oma uut de Pollen.


    xxxxxxxx




  • 20 Januari 2015 - 10:02

    Gerrit:

    Hoi Debbie jullie komen erwel. Dat de mede studenten weg vluchten ligt niet aan jullie maar aan hun eigen onkunde qua samenleven. Veel succes

  • 21 Januari 2015 - 09:43

    Henk:

    Weer een prachtig verhaal. Ik verheug me nu alweer op het volgende hoofdstuk!

  • 23 Januari 2015 - 03:17

    Broadway Boys:

    Maybe it's a good idea to not use arguments as your size to get rooms that were already taken because you feel you need more "space" because you're bigger. There's 2 very polite Belgian guys who are willing to make concessions towards your impossibly unfair houserules and still, somehow, you managed to get them to get out of the house. You were lucky that apparently there are people that could cooperate with these insane laws and not tell you to get stuff together and at least act as if you feel you could share a house with other people and not just dictate it.

    Kind regards,

    The Broadway Boys

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Vanwege stage en studie voor vijf maanden naar Belfast! We gaan zien hoe het wordt en hoe ik weer terug kom na die vijf maanden.

Actief sinds 26 Dec. 2014
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 6744

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 22 Mei 2015

Studeren en stage lopen in Belfast!

Landen bezocht: