Een witte wereld! - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Debbie Elden - WaarBenJij.nu Een witte wereld! - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Debbie Elden - WaarBenJij.nu

Een witte wereld!

Door: Debbie van Elden

Blijf op de hoogte en volg Debbie

14 Januari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Ik had jullie verteld dat het afgelopen weekend al zou sneeuwen. Dat heeft het ook heel even gedaan, maar helaas bleef het niet liggen. Maar wat wel spannend was, was de eerste schooldag van ons semester. Maandag kreeg ik mijn eerste les Irish cultural landscape in het Engels. Dit was een les over de ijzertijd in Ierland en wat er zich in die tijd afspeelde. We hebben gehad over de Celts en hoe die vroeger werden beschreven door de ´´normale´´ mens. Celts waren blijkbaar barbaren met lange baarden, helmen met hoorns op hun hoofd, in hun blote kont oorlog voerden en die de hoofden van hun slachtoffers als trofee meenamen naar hun huis en die ze daar op een spies neerzetten om buitenstaanders af te schrikken. Super interessant! Daarna was ik alweer vrij en mocht in weer terug naar huis.

Dinsdagochtend kregen we een ontbijt aangeboden samen met de directeur als welkom. Een hele enthousiaste man die zijn hart en ziel in het erasmus programma heeft gestopt en enorm trots is op wat hij heeft bereikt. Ik had me nogal verheugt op het ontbijt, een echt Iers ontbijt... Mhhh wat zou daar allemaal bij horen? Worstjes, spek, toast heerlijk! Maar helaas, niks, noppes, nada! We kregen een croissantje, scones (bleh), fruit en daar op mochten we jam en boter smeren. Toch een beetje jammer! Maar goed, onze directeur maakte alles goed met zijn leuke verhalen en interessante weetjes. Na het ontbijt kregen we een praatje over de school, de regels en stage. Waar je heen moet als je problemen hebt en vragen enz. Daarna kregen we een praatje van een oudere man die helemaal uit zijn dak ging over de muur hier in de stad en de gescheiden groepen. Hij praatte vol passie over zijn land en hoe hij dacht over de gewoontes hier en hoe die veranderd zouden moeten worden of juist niet. Iemand die met zoveel passie over zijn ideeën praat is erg inspirerend. Maar deze keer werden we weer gewaarschuwd voor het noordelijke deel in de stad. Als je daar niks te zoeken hebt, kom daar dan ook vooral niet en al helemaal niet in je eentje. De dingen die je hoort over Belfast gebeuren daar. Er wordt verteld dat het een strijd is op religieuze grond. Maar helaas dames en heren, dat klopt niet helemaal het is namelijk de strijd tussen de unionisten (de protestanten) en de nationalisten (katholieken). De ene groep wil dat Noord Ierland bij de UK blijft en de ander wil dat Noord Ierland bij Ierland komt. Mensen noemen vaak de religieuze takken omdat ze geen zin hebben in peacekeepers. In ieder geval was het wel erg interessant. Na deze meeting was ik alweer klaar met mijn schooldag. 's middags heb ik weer echte fish and chips gegeten bij het lokale friettentje. Daarna zijn we met de dames naar de Cinema geweest want het was: Crazy Tuesday! Voor drie pond kun je dan alle films bekijken die er op dat moment uit zijn. Dat lieten wij ons natuurlijk geen tweede keer zeggen. Dus hup naar de bios waar we de imitation game gingen kijken. Wat een ontzettend zielige maar ook moois film... tranen met tuiten! Opweg naar huis vertelde onze taxi chauffeur (het zou ook eens niet) dat het zou gaan sneeuwen vanacht.

En ja hoor, vanmorgen was het wit! Dit leverde uiteraard prachtige plaatjes op! Vandaag had ik een les Art en een les waarbij het ging om de voorbereiding voor stage. Daar kijk ik enorm naar uit! Stage! Ik kan niet wachten! We lopen 6 weken achter elkaar aan stage op een school hier in Belfast. De school heeft als voertaal Engels wat voor mij een stuk beter te volgen is gelukkig. Mensen waren bang dat je hier niemand zou kunnen verstaan met het Ierse accent maar dat valt gelukkig reuze mee. Zodra ze onderling gaan kletsen wat razend snel gaat, dan versta je er inderdaad geen jota meer van. Maar zolang ze op een normaal tempo en normaal Engels praten is het zeer goed te volgen. Komende week moeten Siërra en ik een presentatie houden over het onderwijs in Friesland. Één van de studenten die wilde wel een beetje Fries horen, maar helaas. Ik wist het niet meer. Het Engels stak iedere keer zijn kop weer op waardoor ik het niet meer wist. Jammer volgende keer beter!

  • 14 Januari 2015 - 17:09

    Henk Van Elden:

    In dat soort gevallen kun je altijd het Volkslied zingen!
    Of het kinderliedje " Beike".
    Ach, maar wat weet ik ervan?

  • 14 Januari 2015 - 17:35

    Els:

    Lekker verhaal Debbie, zo hoeven wen iets te missen.;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Vanwege stage en studie voor vijf maanden naar Belfast! We gaan zien hoe het wordt en hoe ik weer terug kom na die vijf maanden.

Actief sinds 26 Dec. 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 6780

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 22 Mei 2015

Studeren en stage lopen in Belfast!

Landen bezocht: